Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Heeft het apart organiseren van levensbeschouwelijke vakken in het leerplichtonderwijs nog een toekomst in de seculiere en diverse samenleving van vandaag? Patrick Loobuyck vindt van niet. Voor hem mag dit reliek van het Schoolpact (1958) dringend geactualiseerd worden. Ons onderwijs heeft op het vlak van levensbeschouwing nieuwe doelen en dus zijn nieuwe middelen nodig, vindt Loobuyck. Zijn pleidooi voor de invoering van LEF, een algemeen vormend vak Levensbeschouwing, Ethiek & burgerzin en Filosofie voor alle leerlingen in alle scholen van het leerplichtonderwijs, is resoluut en volhardend maar onderbouwd. Al zijn velen het om diverse redenen niet met hem eens. In het boek ‘Levensbeschouwelijke vakken. Nieuwe doelen, nieuwe middelen?' schetsen we de historiek van de huidige organisatie van de levensbeschouwelijke vakken en de actuele spanningsvelden. We laten een aantal belanghebbende actoren uit het onderwijs en enkele andere krachtige stemmen aan het woord over levensbeschouwelijk onderwijs en de visie van Patrick Loobuyck. Met verrassend resultaat. Dit boek biedt nieuwe inzichten, originele invalshoeken en mogelijk zelfs ingrediënten om de huidige regelgeving op losse schroeven te zetten. Met bijdragen van Eric Corijn, De Vlaamse Scholierenkoepel, Ann Dejaeghere, Lore Deweerdt, Sven Gellens, Patrick Loobuyck, Bruno Vanobbergen en An Verlinden.
Research on teaching --- onderwijs --- levensbeschouwing --- Onderwijs --- Godsdienst --- Leerinhoud --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Ethiek --- Opvoeden tot burgerzin --- Filosofie --- Levensbeschouwelijke vorming --- 000.0
Choose an application
Als er binnen het domein van opvoeding, onderwijs en vorming één tendens is die niet kan worden ontkend, dan is het wel dat het pedagogische denken en handelen de laatste jaren steeds meer aan een proces van toenemende technologisering onderhevig is geworden. Hiermee wordt bedoeld dat het antwoord op pedagogische vragen en dagdagelijkse probleemsituaties tegenwoordig niet alleen op voorhand vast lijkt te liggen, maar ook dat het steeds meer zogenaamde experts zijn die aanspraak maken op het correcte en effectieve antwoord op deze problemen. Ondanks het persistente karakter van deze evolutie hebben zowel wijsgerig als historisch pedagogen zich steeds ingezet om er een kritisch weerwoord tegen te vinden. Eén van die weerwoorden, namelijk ‘het publieke’, werd het centrale thema van de Landelijke Pedagogendag 2009. Uit de verschillende in deze bundel opgenomen bijdragen blijkt enerzijds duidelijk dat de notie van ‘het publieke’ een krachtdadig instrument is om de reductie van het pedagogisch denken en handelen tot een verzameling van eenvoudig toe te passen technieken in vraag te stellen. Anderzijds tonen de verschillende bijdragen ook dat we niet kunnen spreken over hét publieke, maar dat er eerder sprake is van een continuüm van perspectieven waarbij het publieke nu eens gelijkgesteld wordt aan de publieke ruimte waarbinnen jongeren voorbereid moeten worden op het leven in de samenleving en dan weer verduidelijkt wordt als die ruimte waarbinnen bepaalde maatschappelijke structuren en denkpatronen bevraagd en ontmoetingen met het andere mogelijk worden. Als er binnen het domein van opvoeding, onderwijs en vorming één tendens is die niet kan worden ontkend, dan is het wel dat het pedagogische denken en handelen de laatste jaren steeds meer aan een proces van toenemende technologisering onderhevig is geworden. Hiermee wordt bedoeld dat het antwoord op pedagogische vragen en dagdagelijkse probleemsituaties tegenwoordig niet alleen op voorhand vast lijkt te liggen, maar ook dat het steeds meer zogenaamde experts zijn die aanspraak maken op het correcte en effectieve antwoord op deze problemen. Ondanks het persistente karakter van deze evolutie hebben zowel wijsgerig als historisch pedagogen zich steeds ingezet om er een kritisch weerwoord tegen te vinden. Eén van die weerwoorden, namelijk 'het publieke', werd het centrale thema van de Landelijke Pedagogendag 2009.
Educational sciences --- pedagogiek --- Education --- Philosophy --- Academic collection --- burgerschap --- onderwijs --- opvoeding --- 430.4 --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Opvoeden tot burgerzin --- Pedagogiek --- lichamelijke opvoeding --- 432 --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- 111764.jpg --- Onderwijsvisie --- 691 --- Verzamelde opstellen --- Theoretische opvoedkunde --- Pedagogie en didactiek --- Conferences - Meetings
Choose an application
Tegen de achtergrond van het afnemende vertrouwen in democratische instituties, toenemende radicalisering en verminderde tolerantie is de betekenis van het onderwijs voor een democratische samenleving meer dan ooit van belang. 'Opvoeding en democratie' gaat over de vraag wat onderwijs en opvoeding kunnen bijdragen aan het aanleren van democratisch gedrag. Het boek bevat verschillende bijdragen. Pedagoog Micha De Winter gaat in op de vraag hoe burgerschapsvorming kan helpen om de geheel eigen leefwereld in sommige buurten, met zijn eigen wetten, regels en overlevingstactieken te keren. Zijn stelling is dat dit alleen mogelijk is indien democratie-opvoeding gepaard gaat met een verbetering van de sociale infrastructuur. Opvoedingsfilosoof Gert Biesta is sceptischer over het nut van burgerschapsonderwijs. Hij meent dat die de aandacht afleidt van een dieper probleem, namelijk de feitelijke positie van jongeren in een democratische samenleving. Cultuurhistoricus Wijnand W. Mijnhardt voert een pleidooi voor een gemeenschappelijk Europees verleden en een wereldburgerschapsideaal, met alle daarbij behorende waarden van culturele pluriformiteit. Orthopedagoog Wilma Vollebergh verkent de grenzen van tolerantie bij adolescenten. Ze concludeert dat de grens van (in)tolerantie een collectieve verantwoordelijkheid is en pleit voor een culturele variant van het Nederlandse drugbeleid: antidemocratische handelingen zijn harddrugs die streng verboden moeten worden, maar gevoelens, gedachten en gewoonten die anders zijn moeten getolereerd worden. Tenslotte bevat de bundel een column van FORUM-directeur Sadik Harchaoui - 'de jeugd is het slachtoffer van het niet meer weten, niet meer kunnen, het niet meer begrijpen van de ouderen' - en een verslag van een debat over de vraag in hoeverre opvoeding in democratie een publieke taak is.
maatschappelijke vorming --- levensbeschouwelijke opvoeding --- democratie --- Political sociology --- #PBIB:+107.10 --- 213 Democratie --- 720 Onderwijs --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Opvoeden tot burgerzin --- Waardevorming --- Democratie --- Solidariteit --- Opvoeding en onderwijs --- Opvoeding --- Media --- Onderwijs
Choose an application
Debates in Citizenship Education encourages student and practising teachers to engage with and reflect on some of the key topics, concepts and debates that they will have to address throughout their career. It places the specialist field of Citizenship Education in a wider context and aims to enable teachers to reach their own informed judgements and argue their points of view with deeper theoretical knowledge and understanding.Taking account of recent policy and controversies, expert contributors provide a balance of experience and perspectives and cover a wide range of classic and contemporary topics including:Theoretical Perspectives on Citizenship Education;International Comparative Perspectives on Citizenship Education;Citizenship Education, Race and Community Cohesion;Climate Change and Sustainable Citizenship Education;ICT and Citizenship Education;Ethics and Citizenship Education;Assessment of Citizenship Education.Debates in Citizenship Education is for all student teachers, and practising teachers engaged in CPD or interested in furthering their understanding of teaching in the subject area. Including carefully annotated further reading and reflective questions to help shape your own research and writing, this collection provides an introduction to recent critical thinking and contemporary debates within Citizenship Education.Bron: https://www.routledge.com/Debates-in-Citizenship-Education/Arthur-Cremin/p/book/9780415597661
Citizenship --- Study and teaching --- Geschiedenis --- Burgerschap --- Opvoeden tot burgerzin --- Onderwijs --- Maatschappelijke vorming --- Maatschappijkritiek --- Kritisch denken --- Meningsvorming --- Debatteren --- Didactiek --- Debat --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Hebben jongeren interesse in politiek? Welk beeld hebben zij van een 'goede burger'? En hanteert de jeugd van vandaag écht een ander waardepatroon dan dat van hun ouders, zoals soms wordt beweerd? Scholen leveren inspanningen door lessen burgerschapsvorming te organiseren of met hun leerlingen een bezoek te brengen aan het parlement. Maar wat zijn de effecten van deze inspanningen? De hamvraag is natuurlijk welke rol scholen kunnen spelen bij het opvoeden tot burgerzin. En wat blijkt? Lessen burgerschapsvorming en kleine projecten zoals 'Kranten in de Klas' kunnen de politieke interesse van jongeren daadwerkelijk aanwakkeren. Scholen die maatschappelijke problemen en politieke thema's niet ontwijken in hun lessen, stimuleren hun leerlingen meer tot kritisch engagement. Maar het is vooral de democratische organisatie van de school zélf die ervoor kan zorgen dat jongeren (al dan niet politieke) engagementen willen opnemen in de samenleving. Participatie zorgt immers voor een positief klas- en schoolklimaat, geeft jongeren het gevoel dat hun mening er echt toedoet en zorgt voor meer vertrouwen. In heel Europa groeit de bezorgdheid over de toekomst van het democratisch politiek systeem. De kloof tussen burgers en politiek wordt alsmaar groter, in landen zonder kiesplicht daalt de opkomst bij verkiezingen, de betrokkenheid van de burgers bij het beleid lijkt af te nemen? Met deze bezorgdheid groeit uiteraard de aandacht voor de politieke socialisatie van jongeren. Want het zijn de jongeren van vandaag die de democratie van morgen zullen vormgeven. Dit boek toont overtuigend aan dat scholen en leerkrachten hier een belangrijke bijdrage kunnen leveren. Een boek vol kritische vragen en inzichten rond burgerschapsvorming in het onderwijs. Inspirerend en stimulerend voor scholen en al wie bekommerd is om de democratie van morgen.
#PBIB:+108.42 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:323H521 --- #SBIB:324H60 --- 200 Politiek --- Burgerschap --- burgerzin --- jongeren --- politiek --- 330 --- België --- burgerschap --- jeugd --- onderwijs --- 450.2 --- 450.4 --- 478.1 --- 485.62 --- Burgerzin --- Jeugd(Jongeren) --- Jongeren --- Onderwijs en maatschappij --- Opvoeden tot burgerzin --- Politiek --- School --- Waardevorming --- jeugdigen --- schoolmanagement --- vrijwilligerswerk --- 451.2 --- 458.1 --- Leerlingenparticipatie --- Onderwijs --- Opvoeden tot burgerzin (Burgerschap) --- 456.6 --- politiek en onderwijs --- 456.8 --- Jeugd --- Politieke vorming --- Vlaanderen --- leerlingenbegeleiding --- studentenbegeleiding --- Burgerschap ; onderwijs --- politieke jeugdvorming --- politieke opvoeding --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Opvoeden tot burgerzin --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Belgische politieke participatie en socialisatie --- Politieke socialisatie --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Onderwijskunde --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- Maatschappijleer --- Organisatie - Management --- 374.3 --- 37.03 --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Onderwijsbeleid. --- Didactics of secundary education --- politieke participatie --- maatschappelijke vorming --- Didactics of social education --- dagbladpers --- Jongeren en politiek ; Vlaanderen --- Burgerschap ; onderwijs ; Vlaanderen --- Civics --- Study and teaching --- Belgium --- Democratie --- Management --- Beleid --- Maatschappij --- Film --- Media --- Emigratie --- Analyse --- Evaluatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongere
Choose an application
Leertrajecten wereldburgerzin kunnen secundaire scholen helpen bij het tegengaan van schoolmoeheid, het verbeteren van hun organisatie en het versterken van de overdracht van algemene kennis. Het model van deze trajecten dat in dit boek wordt ontwikkeld, steunt zowel op een integrale benadering van de schoolfactoren die burgerzin beïnvloeden als op een uitgewerkte didactiek voor vakoverschrijdend projectwerk rond 'glokale problemen', waarbij de school samenwerkt met educatieve organisaties en verenigingen uit het plaatselijke middenveld. In de inleiding en twee korte hoofdstukken wordt de theorie zo uiteengezet dat leerkrachtenteams meteen met het model aan de slag kunnen. Het grootste deel van het boek laat de theorie echter tot leven komen in het verhaal van The Refugees Project. Steunend op dagboeken, lesmateriaal, toetsen en interviews beschrijft de auteur levendig en met een grote persoonlijke betrokkenheid hoe een aanvankelijk gemiddelde klas een jaarproject ondernam rond ' de wereld van vluchtelingen en mensen zonder papieren', hoe de leerlingen daardoor aandachtiger, kritischer en politiek minder cynisch werden, en hoe het onderwijs op die manier een simulatie kreeg van de manier waarop scholen zich zouden kunnen omvormen tot brede scholen voor wereldburgers. The Refugees Project was laureaat van de kunstwedstrijd 'Kinderen niet toegelaten' van School Zonder Racisme en van de 'Wedstrijd voor Wereldburgers' van Kleur Bekennen.
Projectonderwijs ; secundair onderwijs --- Burgerschap ; onderwijs ; Vlaanderen --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O444 --- burgerschap --- Democratie --- didactisch materiaal in het sociaal-cultureel werk --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Onderwijsgedrag: groepswerk, projectwerk --- 301.18 --- 374 --- PXL-Education 2016 --- wereldbugerschap --- onderwijs en maatschappij --- vluchtelingen --- secundair onderwijs --- Projectonderwijs --- Vakoverschrijdend werken --- Secundair onderwijs --- Opvoeden tot burgerzin --- Sociology of education --- Primary education --- Secondary education --- maatschappelijke vorming --- migranten
Choose an application
Deze werkmap bundelt inspirerende ervaringen van basisscholen rond leerlingenparticipatie. Leerlingen betrekken bij het hele klas- en schoolgebeuren is het uitgangspunt. Omdat participatie een recht is. En omdat de neveneffecten van participatie mooi meegenomen zijn: meer betrokkenheid van iedereen zorgt ervoor dat iedereen gemotiveerder naar school komt.
Sociology of education --- School management --- Teaching --- Primary education --- leerlingenparticipatie --- lager onderwijs --- 742 Scholieren en studenten --- 183 Kinderrechten en Participatie --- 458.1 --- basisonderwijs --- schoolmanagement --- Leerlingenparticipatie --- Milieu --- Mobiliteit --- Opvoeden tot burgerzin --- Leerlingparticipatie --- Kinderrechtencommissariaat (Brussel) --- Ouderparticipatie ; basisonderwijs --- Rechten van het kind ; onderwijs --- 37.062 --- Participatie --- Onderwijs --- Rechten van het kind --- 093313.jpg --- Leerlingparticipatie ; basisonderwijs ; Vlaanderen --- Organisatie - Management --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden
Choose an application
Moral education--Netherlands --- 450.4 --- Intercultureel onderwijs --- 37.013 --- 37.013 Pedagogiek --(algemeen) --- Pedagogiek --(algemeen) --- Onderwijs --- Onderwijssociologie --- Socialisatie --- Opvoeden tot burgerzin --- Schoolcultuur --- Culturele vorming --- Nederland --- 37.013 Pedagogy --- Pedagogy --- Socialisatie (sociale wetenschap) --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Literatuur
Choose an application
Hester Radstake deed onderzoek naar spanningen in etnisch gemengde klassen in het voortgezet onderwijs. Bijna 2.000 leerlingen en 87 leraren van 34 scholen verspreid over heel Nederland vulden een vragenlijst in. Zij werden daarin bevraagd over potentieel spanningsvolle situaties in de klas. Uit de resultaten blijkt dat zich in vmbo-klassen niet meer spanningsvolle situaties voordeden dan in havo- en vwo-klassen. Leraren en leerlingen vonden de voorgelegde situaties lang niet altijd spanningsvol of gerelateerd aan etnische diversiteit. De ervaringen van leerlingen verschilden op grond van etnische afkomst. Marokkaanse leerlingen, en in mindere mate ook Turkse leerlingen, maken sommige situaties vaker mee dan Nederlandse leerlingen. Ook ervoeren zij meer spanning en een sterkere relatie met etnische diversiteit in een aantal situaties. Uitgangspunt van Radstakes onderzoek was dat spanningen mogelijkheden bieden voor burgerschapseducatie over etnisch gemengd samenleven. Daarom keek zij ook hoe leraren reageerden op spanningen in de etnisch-gemengde klas. Meestal gingen de leerkrachten er direct op in en soms kwamen zij er later nogmaals op terug. Zij ervoeren geen grote problemen bij het bepalen hoe te reageren en kozen vaak voor een gesprek met leerlingen.
intercultureel onderwijs --- Sociology of education --- 376.5 --- Diversiteit --- 450.42 --- Intercultureel onderwijs --- 376.5 Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Onderwijssociologie --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O400 --- #SBIB:303H34 --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Kwalitatieve methoden: grondige gevallenstudie, casework, social work --- diversiteit --- Multiculturele opvoeding --- Opvoeden tot burgerzin --- Secundair onderwijs --- Inclusie --- Maatwerk
Choose an application
Gemeente. --- Lokaal beleid. --- lokaal beleid --- politieke participatie --- politicologie --- Political sociology --- Sociology of policy --- Community organization --- Bruges --- Antwerp --- Ghent --- Sociologie --- Sociologie van de stad --- Vlaanderen --- Statistische gegevens --- Binnenlandse politiek --- Overheidsbeleid --- Gebruikersonderzoeken --- Cultuursociologie --- Gemeentebeleid --- Opvoeden tot burgerzin --- Onderzoek --- Participatie --- Tevredenheid --- Veiligheid --- 423 Gemeenten --- 352 <493> --- burgerschap --- burgerparticipatie --- gemeentepolitiek --- Gent --- Brugge --- Antwerpen --- politiek --- België --- 335 --- 352 <493> Gemeenterecht. Plaatselijk bestuur. Lokaal bestuur--België --- Gemeenterecht. Plaatselijk bestuur. Lokaal bestuur--België --- Gebruikersonderzoek --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Emigratie --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Thuis --- steden --- Onderzoek (wetenschap) --- Vlaanderen.
Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|